Hvordan laver man en hjemmeside?

Det er selvfølgelig en banal betragtning, men det er en god idé at tænke over, hvad du håber at opnå med din hjemmeside, før du begynder at oprette den. I det følgende tager vi udgangspunkt i en hjemmeside til virksomheder, men principperne er de samme for blogs, hobby-sites og et væld af andre formål.

Alle virksomheder bør have en hjemmeside, uanset virksomhedstype og formål. Dine kunder forventer, de kan finde dig via en Google-søgning.

For at lave en hjemmeside skal du følge fem grundlæggende trin, vi her forsøger at give en introduktion til.

  1. Registrer dit domæne

Dit domænenavn skal afspejle dine produkter eller tjenester, så dine kunder nemt kan finde din virksomhed gennem en søgemaskine. Dine kunder forventer også, dit domænenavn i et vist omfang svarer til dit firmanavn.

Dit domænenavn bliver også brugt til din nye e-mailadresse. Du kan selvfølgelig vælge at benytte en udbyder som Gmail eller Hotmail, men afsendelse af e-mails fra dit eget domæne er generelt set langt mere troværdigt. 

For at registrere dit domæne skal du finde en domæneudbyder, vælge et ledigt domæne og betale for ejerskabet. Duelhost tilbyder sikker og hurtig domæneregistrering, og du har mulighed for at finde og registrere dit nye domæne her: https://duelhost.dk/domaener/

Husk at bemærke, hvornår dit domænenavn skal fornys, så det ikke udløber. At lade dit domænenavn udløbe skaber unødigt besvær og kan efterlade din virksomhed sårbar over for cyberkriminelle. Som kunde hos DuelHost.dk modtager du altid en påmindelse i god tid, så du i ro og mag kan forny dit domæne, hvis du ønsker. 

  1. Find et webhotel

Når du har købt og registreret dit domæne, skal du finde et webhotel, der kan ‘hoste’ dit domæne, så det er tilgængeligt og kan findes ved søgninger på internettet.

Duelhost tilbyder Danmarks bedste og mest pålidelige hosting-løsninger. Uanset dine behov, kan du finde en pakke, der passer til dig her: https://duelhost.dk/

Vores månedlige priser varierer, men hvis du skal i gang med din første hjemmeside, vil Begynder-pakken typisk være rigeligt. Du kan altid opgradere til en større pakke eller flere ressourcer, hvis det skulle blive nødvendigt.

  1. Aktiver SSL

Et SSL-certifikat krypterer de data, der sendes mellem de besøgende og websitet. Et validt SSL-certifikat øger tilliden til dit website, og dine besøgende kan roligt benytte det uden frygt for, trafikken bliver opsnappet. Secure Sockets Layer (SSL) er en protokol, der muliggør kryptering af de oplysninger, som udveksles mellem dit website og dine besøgende.

Google ser ikke positivt på websites, der ikke er beskyttet af SSL-certifikat, og uden SSL vil din nye hjemmeside fra start være bagud på point, når den bliver vist i Googles søgeresultater.

DuelHost tilbyder helt og aldeles gratis et SSL-certifikat til samtlige af vores kunder på alle domæner. Vi samarbejder med Let’s Encrypt, der leverer og administrerer certifikaterne.

  1. Forbered dit indhold

Tænk over, hvad du ønsker, dine kunder skal kunne gøre via din hjemmeside. Det hjælper dig med at finde ud af, hvilke sektioner eller undersider, du bør oprette. Overvej hvilke oplysninger eller transaktioner dine kunder ønsker, og sørg for, hjemmesiden er struktureret, så det er let for dem at finde og bruge de funktioner, de har brug for.

En hjemmeside, der er veldesignet og let for besøgende at bruge, hjælper din virksomhed med at skille sig ud. At have relevant og passende indhold og billeder hjælper kunderne med at forstå dine produkter og tjenester og får dem til at føle sig godt tilpas med at købe fra din virksomhed.

  1. SEO optimering

Søgemaskineoptimering (SEO) er kunsten og videnskaben at få sider til at placere sig højere i søgemaskiner som Google. Søgning er en af ​​de vigtigste måder, hvorpå folk opdager indhold online, og en højere placering hos Google fører til en stigning i trafikken til din hjemmeside.

SEO optimering er som nævnt en videnskab, og ikke alle råd er i den sammenhæng lige gode. Et sted at starte er for eksempel med Google’s egne gode råd til nystartede hjemmesider. Google plejer selvfølgelig også sine egne interesser, men alligevel er punkterne et udmærket sted at starte for begyndere:

  • Opret primært indhold til dine brugere, ikke til Google.
  • Bedrag ikke dine brugere.
  • Undgå tricks beregnet til at forbedre placeringen af ​​søgemaskiner. En god tommelfingerregel er, om du har det godt med at forklare, hvad du har gjort med en hjemmeside til en Google-medarbejder. En anden nyttig test er at spørge: “Hjælper dette mine brugere? Ville jeg gøre dette, hvis søgemaskinerne ikke eksisterede?”
  • Tænk over, hvad der gør din hjemmeside unik, værdifuld eller engagerende.

Den korte version er, der findes i hundredvis af mere eller mindre anbefalelsesværdige metoder til SEO optimering, men intet slår kvalitetsindhold, som dine brugere sætter pris på.

Det er nødvendigt at designe din hjemmeside, så den vises korrekt på smartphones og andre mobile enheder. Optimering af din hjemmeside til mobil-brug indebærer, det voksende antal mennesker, der bruger telefoner og tablets til at få adgang til internettet, kan bruge og få vist din hjemmeside uden at opleve problemer.

Husk i øvrigt hjemmesider skal holdes ajour og sørg på den baggrund for at planlægge løbende vedligeholdelse og opdateringer af siden.